Zaterdag 22 september 2018 heeft Kraanverhuur Boekestijn de HIJSA Experience 2018 georganiseerd. Een onderdeel hiervan was de HIJSA Experience Tour. De tour bestond uit 6 vragen die verspreid over het terrein stonden opgesteld.
De deelnemers maakten kans op mooie prijzen waaronder een Liebherr koelkast, Manitowoc Festina horloge en Grove Ledlenser zaklamp.
We hebben het blijkbaar niet eenvoudig gemaakt. Uit alle ingeleverde Tour kaarten waren er maar weinig die 4 of meer goede antwoorden wisten aan te kruisen en daarmee dus kans maakten op de prijzen.
Wij mogen R. Moerland feliciteren met de hoofdprijs. De 2e prijs gaat naar R. Verveer en de 3e prijs is gewonnen door M. v.d. Hoorn. Zij wisten 4 goede antwoorden te noteren.
Alle winnaars hebben inmiddels bericht gekregen. We hopen, dat u veel plezier heeft beleeft aan onze HIJSA Experience 2018.
Op deze pagina zijn de juiste antwoorden terug te vinden met de benodigde toelichting.
Vraag 1: Wat is het bouwjaar van de onlangs gerestaureerde GMC?
A) 1939
B) 1944
A) 1954
De vraag stond in ons kantoor op de eerste verdieping. De gerestaureerde GMC stond 1:1 te pronken in de werkplaats en was in schaalmodel 1:50 in de kantine te bezichtigen bij modelbouwer Marco Vreugdenhil. Het antwoord op de vraag was ‘tussen de regels door’ te lezen in de Expositie van 75 jaar Boekestijn, ook te vinden op de eerste verdieping van het kantoor. De slimmeriken onder ons tikten het kenteken in op de kenteken checker van RDW…
1944 komt er dan tevoorschijn, het bouwjaar van de gerestaureerde GMC. Het is een legervoertuig uit het Amerikaanse leger overgenomen door Boekestijn. In de periode van 1964 tot 1984 heeft Boekestijn zeven GMC’s in de vloot gehad.
Wist u dat deze GMC volledig werkt en dat de tekst op de deur afgelopen jaar met de hand is geschilderd door de letterzetter, die dat vroeger ook altijd voor Boekestijn deed?
Vraag 2: Wat is de afmeting van de Nederlandse vlag in de kraan?
A) 6,0 x 3,0
B) 9,5 x 6,0
C) 13,5 x 9,0
De enorme Nederlandse vlag hing in de LTM 1750-9.1 op 85 meter hoogte. Op ee hoogte is de afmeting lastig in te schatten. Slechts een beperkt aantal deelnemers kruiste het juite antwoord aan, namelijk 13,5 bij 9,0 meter. De vlag is voor de HIJSA Experience ter beschikking gesteld door Spierings Kranen BV te Oss..
Vraag 3: Wat is de hijscapaciteit op 20 meter radius waarbij minimaal 44 meter haakhoogte nodig is?
A) 6,1 ton
B) 7,2 ton
C) 8,1 ton
Bij deze vraag was een hijstabel van onze LTM 1095-5.1 afgebeeld, zie ook de hijstabel hieronder. Wanneer je kijkt op een radius van 20 meter (radius = afstand van hart kraan tot hart last) op de onderste horizontale as en een haakse lijn omhoog trekt valt de 6,1 ton af. Op de rechter verticale as zie je de haakhoogte. Wanneer je een horizontale lijn haaks op de 44 meter hoogtelijn trekt, kruisen de lijnen elkaar tussen de 8,1 en 7,2 ton. Het gaat om een minimale haakhoogte van 44 meter dus de 8,1 ton op 42 meter hoogte valt af. Het juiste antwoord is dan 7,2 ton.
Vraag 4: Hoeveel wielen hebben wij dagelijks rollend op de weg?
A) minder dan 500
B) tussen de 500 en 1000
C) meer dan 1000
Na lang rekenen hebben we het juiste antwoord gevonden. Het precieze antwoord op de vraag: 1076 wielen op de weg. Hier zijn alle kranen, trekkers, trailer, hoogwerkers en heftrucks in meegerekend. Dat zijn er veel hè !?
Vraag 5: Wat is de trekkracht in de hijsdraad van de kraan hiernaast?
A) 20% van gewicht van de last
B) 25% van gewicht van de last
C) 100 % van gewicht van de last
De kraan heeft een hijsblok met 5 stukken hijsdraad (parten) ingeschoren. Dat betekent dat de totale kracht van de last over 5 parten hijsdraad wordt verdeeld. 100 % / 5 = 20%. Er waren twee kranen direct tegenover de katrollen-opstelling neergezet met beide 5 parten ingeschoren hijsblok. Een schets hiervan stond ook bij de vraag zoals hieronder te zien is.
Vraag 6: Wat is de functie van de hijstriangel?
A) Om een last van de ene kraan aan de andere kraan over te geven
B) Om een last met 2 kranen onder een hoek te hijsen
C) om een last met 3 kranen te hijsen
De mensen die de demonstratie hebben bijgewoond hebben over deze vraag een uitgebreid antwoord gekregen van de presentatie. De hijstriangel is een speciaal hijsmiddel waarmee twee kranen aan één last kunnen hijsen. Dit is uiteraard ook mogelijk met een hijsbalk / evenaar, maar het is daarbij niet mogelijk om één kraan te ontkoppelen. Dit kan wel bij het gebruik van de hijstriangel. Hierdoor is het mogelijk om een last van de ene kraan kan aan de andere kraan “te geven”. Zie onderstaande afbeelding voor het verloop van zo een dergelijke actie.