Kraanverhuur Boekestijn heeft het afgelopen jaar flink geïnvesteerd in het wagenpark. Naast diverse nieuwe zwaar transporttrekkers zijn er ook 6 nieuwe getrokken eenheden aangeschaft. Tot de levering behoorden een 6-assige en twee 7-assige ballasttrailer, een 6-assige semi dieplader, een 3-assige semi dieplader met hydraulische oprijkleppen en een 3-assige vlakke trailer. Alle trailers zijn door Nooteboom uit Wijchen geleverd en inmiddels voorzien van de nodige hulpstukken en aanpassingen om de lading eenvoudig en veilig vast te kunnen zetten.
De trailers zijn aangeschaft met het oog op de nieuwe regelgeving die per 1 januari 2016 van kracht wordt voor vervoer van ballast en kraandelen. Tot op heden verleend RDW hiervoor ontheffing op Rijkswegen met maximaal 12 ton per as en 13,4 ton per pendel as. Dit wijzigt per 1 januari 2016 in de onderstaande maximale aslasten:
- Normale as: 10 ton
- Aangedreven as: 11,5 ton
- Pendel as: 12 ton
Iedere mobiele kraan vanaf 220 ton beschikt bij Kraanverhuur Boekestijn over een vaste combinatie (trekker met ballasttrailer). Deze nieuwe wetgeving heeft grote consequenties voor het laadvermogen van deze transportcombinaties, die zijn ingericht op hogere aslasten.
Om inzet van hulpvoertuigen bij kraanverhuur zo veel als mogelijk te beperkten heeft Kraanverhuur Boekestijn de gehele transportvloot opnieuw ingedeeld. Met de aanschaf van de twee nieuw ontwikkelde 7-assige ballasttrailers, een nieuwe 6-assige ballastrailer en de wisseling van 3- en 4-assige zwaar transport trekkers worden de kranen vanaf heden gevolgd door een passende transportcombinatie met maximaal 10 tons aslast (12 ton aslast bij pendel assen), zonder concessies te hoeven doen aan de massa van de te vervoeren kraandelen.
De twee nieuwe 7-assige ballasttrailers zijn echte blikvangers en is een primeur in Nederland, mede dankzij het lage eigen gewicht en het hoge nuttige laadvermogen. Ondanks de vele assen heeft deze trailer niet veel moeite met krappe locaties, wat gerealiseerd kan worden doordat er 6 van de 7 assen hydraulisch zijn gestuurd, waarvan de voorste 2 assen zelfs tegengestuurd zijn om de optimale besturingskarakteristieken te realiseren. Zo wordt niet alleen de bandenslijtage tot een minimum terug gebracht, maar heeft het ook een gunstig effect op het brandstofverbruik. Kraanverhuur Boekestijn is nauw betrokken geweest met het ontwerp van deze nieuwe ballasttrailer.
Sinds afgelopen maand is ook een nieuwe 6-assige trailer toegevoegd. Ook deze trailer is gebaseerd op de innovatieve technieken van de nieuwe 7-assige trailers en zal worden ingezet als ballasttrailer bij één van de 300 tons kranen.