Onlangs is ter vervanging van een ouder type LTM1070-4.1 een nieuw type LTM1070-4.2 in gebruik genomen. Kraanmachinist Yorick is blij met de nieuwe kraan en noemt met name het verbeterde stuurgedrag door de actieve achterasbesturing en het verlaagde geluidsniveau als pluspunt. Daarnaast is de kraan voorzien van de nieuwste technieken, zoals de ECO-modus en het optionele VarioBase® systeem.
Dankzij de zeer geavanceerde ECO-modus bepaalt het systeem zelf hoeveel vermogen de motor moet leveren tijdens de hijswerkzaamheden. Hiermee wordt zowel het brandstofverbruik en dus de CO2 uitstoot, als ook de geluidsemissie gereduceerd.
Het nieuwe VarioBase® variabele afstempelsysteem is uniek onder mobiele kranen. Dit systeem berekent afhankelijk van de stempeluitzetting de kraancapaciteit in de praktische hijssituatie.
Wanneer bijvoorbeeld één van de stempelpoten maar gedeeltelijk kan worden uitgezet (of zelfs helemaal niet), maar de hijswerkzaamheden niet over deze zone worden uitgevoerd kan toch de volledige kraancapaciteit worden benut. Dreigt de kraanmachinist teveel in de richting van deze stempelpoot te zwenken, dan wordt de beweging automatisch gereduceerd en uiteindelijk geblokkeerd, tenzij vluchtverkleining wordt toegepast. Met dit dynamische systeem is er dus continu sprake van een beveiligd kraanbereik over alle stempels, in iedere stempelsituatie.
Een grote ‘plus’ wat de veiligheid betreft én een verbetering van de kraancapaciteit, daar de kraan bij hijsen in de zone over een 100% uitgezette stempelpoot zelfs over een verbeterde capaciteit beschikt in vergelijking met dezelfde kraantypes zonder VarioBase®.
Op Youtube heeft Liebherr, fabrikant en ontwikkelaar van dit systeem, een duidelijke video over de werking en de voordelen van dit systeem geplaatst.
Download (Engels): https://www.youtube.com/watch?v=mWxt95U9k78
Download (Duits): https://www.youtube.com/watch?v=zvo9r0VwULE